Dani medijske pismenosti – Gimnazija Bjelovar

 Dani medijske pismenosti – Gimnazija Bjelovar

U ravnoteži  – online i offline

I ove godine obilježili smo Dane medijske pismenosti u našoj školi. Ovu manifestaciju obilježili smo u razdoblju od 24. travnja do 3. svibnja 2023. godine, a glavni cilj bio je podizanje svijesti učenika o važnosti medijske pismenosti i kritičkog razmišljanja o medijskim sadržajima. Ove godine slogan Dana medijske pismenosti je „U ravnoteži – online i offline”, a fokus je na utjecaju medija i društvenih mreža na mentalno zdravlje mladih. Dane medijske pismenosti 2023. u Gimnaziji Bjelovar organizirale su profesorice Željka Holjević i Biljana Barišić Mudri.

U skladu s temom, sloganom, ciljevima Dana medijske pismenosti, ali i potrebama učenika, organizirali smo nekoliko gostujućih predavanja i radionica te predavanja profesorica, organizatorica ove manifestacije u našoj školi. Predavanja i radionice tematski su vezane uz utjecaj medija na mentalno zdravlje mladih, ukazivanje na problem dezinformacija i poštovanja autorskih prava prilikom korištenja različitih izvora informacija, na selfie fenomen današnjice, seksualno ponašanje mladih online te snimanje filmova u srednjim školama, kao primjer kvalitetnog provođenja slobodnog vremena mladih.

Teme „U ravnoteži – online i offline” te „Komunikacijske vještine mladih” održala je gospođa Ivanka Vrhovnik, glavna urednica Radio Terezije. Učenike je upoznala s rezultatima anketnog istraživanja o korištenju medija kod mlade populacije. Ukazala je na potrebu za razvijanjem komunikacijskih vještina kao temeljnih u međuvršnjačkom odnosu. Temu je razmotrila kroz radijsko novinarstvo i specifičnosti s kojima se suočava na svom radnom mjestu, s ciljem medijskog opismenjavanja mladih.

Knjižničarka Komercijalne i trgovačke škole Bjelovar, gđa Tatjana Kreštan, održala je vrlo zanimljivu i aktualnu temu „Selfie fenomen”. Profesorica Kreštan ukazala je na psihološke, sociološke i umjetničke dimenzije ovog fenomena te propitala naše učenike o njihovoj potrebi objavljivanja sebe na društvenim mrežama. Iako je selfie trend današnjice i neodvojiv dio života suvremenog čovjeka, Kreštan je istaknula kako ovaj fenomen vuče korijenje iz povijesti, stvaranjem autoportreta, te da su i ranije ljudi imali potrebu za privlačenjem pozornosti i dobivanju odobrenja drugih ljudi, a sve u svrhu jačanja vlastitog samopoštovanja.

U školu smo pozvali i Petra Klinca, mladog režisera i glumca igranog filma „Zapisivači: Pad”. Petar je student prve godine studija Elektrotehnike na Tehničkom veleučilištu u Zagrebu. Petar je predstavio vlastita iskustva u stvaranju filma te istaknuo bitne značajke kojih se moramo pridržavati prilikom stvaranja ovog medija. Na primjeru iz svog filma predstavio je tijek snimanja filma te opremu i poteškoće s kojima se možemo suočiti prilikom stvaranja filma. Cilj predavanja bio je približiti učenicima filmski jezik, osvijestiti ih koliko su učenje o filmu i uz film važan dio redovne nastave. Također, namjera je bila potaknuti učenike na formiranje filmske družine te stvaranje filma u školi.

Temu „Sindrom 17” održala je profesorica Željka Holjević. Nakon gledanja kratkog dokumentarnog filma „Sindrom 17”, učenici su raspravljali o zanimljivostima i glavnim problemima koji se javljaju u filmu. Cilj radionice bio je prepoznavanje dezinformacija i lažnih vijesti te kritičko propitivanje medijskih sadržaja. Profesorica Željka Holjević održala je i predavanje „Seksualno ponašanje mladih online”, a cilj predavanja bio je potaknuti mlade na kritičko promišljanje i odgovorno ponašanje u virtualnom okruženju.

Temu „Pirati s Kariba – kršenje autorskih prava” održala je knjižničarka i profesorica Biljana Barišić Mudri. Tijekom radionice učenicima se nastojalo približiti razumijevanje autorskog prava i autorskog djela, a s tim u vezi i pojam zaštite autorskog prava. Cilj je bio osvijestiti učenike o situacijama u kojima se najčešće krše autorska prava te donijeti zaključak o njihovim mogućim rješenjima. Knjižničarka je održala i predavanje „Druga strana ekrana – mediji i moji osjećaji”, o utjecaju digitalnih medija na mlade. Učenici su imali priliku pogledati nekoliko kratkih filmova koje su snimali srednjoškolci, na temu utjecaja društvenih mreža na mentalno zdravlje mladih. Cilj je bio stvaranje pozitivne slike o sebi i razvijanje zdravih navika učenika u korištenju društvenih mreža te osnaživanje njihove samosvijesti.

Tijekom Dana medijske pismenosti učenici su imali prilike osvijestiti svoja znanja o prednostima i nedostacima suvremenih medija te kritički promišljati o raznim informacijama s kojima se svakodnevno susreću u svijetu medija. Osim toga, učenicima se pokušalo ukazati na činjenicu koliko mediji utječu na njihovo mentalno zdravlje te što mogu učiniti kako bi unaprijedili svoje komunikacijske vještine i tako ga očuvali. U virtualnom svijetu mladima su dostupni raznovrsni seksualni sadržaji, na njihovu svijest i ponašanja utječu vršnjaci, ali i javne osobe te influenceri, čime mladi mogu biti izloženi brojnim rizicima. Predavanjima se nastojalo ukazati na njihovo odgovorno ponašanje u virtualnom svijetu, odnosno na senzibiliziranje i informiranje o raznim oblicima seksualnog nasilja, a navedeni su i mogući načini reagiranja u slučajevima izloženosti seksualno neprihvatljivim oblicima ponašanja. Mladi se svakodnevno koriste informacijama za potrebe nastave, ali i u privatne svrhe. Stoga smo predavanjima nastojali ukazati na važnost poštovanja autorskih prava prilikom korištenja različitih izvora informacija te im pomoći donijeti odgovarajuća rješenja prilikom korištenja tuđih autorskih djela. S obzirom na slabo poznavanje filmskog jezika, učenici su imali priliku poslušati predavanje mladog režisera i upoznati se s nekim osnovama u stvaranju filma. Osim toga, učenici su osvijestili jedan od mogućih načina kvalitetnog provođenja slobodnog vremena mladih, što je bitna pretpostavka u očuvanju njihova mentalnog zdravlja.